Time flies! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Myrthe Haarman - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Myrthe Haarman - WaarBenJij.nu

Time flies!

Door: Myrthe Haarman

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

16 Mei 2018 | Tanzania, Arusha

Hallo lieve mensen,

Time flies when you’re having fun. Ik zit vandaag alweer precies negen weken in Tanzania. We hebben nog zeven weken te gaan en deze vliegen waarschijnlijk ook voorbij, want we hebben nog genoeg leuke dingen op de planning staan.

Op stage heb ik de afgelopen weken May Day en Nursing Day gevierd. May Day, in Nederland Dag van de Arbeid, is hier een feestdag en werd gevierd met een parade door de stad. In deze parade liepen allerlei bedrijven mee uit Arusha. Wij liepen natuurlijk mee met de groep van het Mount Meru Hospital! Het deed me een beetje denken aan een carnavalsoptocht, maar dan zonder de carnavalskleding. Wel was er een hoop muziek, dans en gezelligheid. Voor de bedrijven is deze parade een manier om hun diensten te promoten. De parade werd afgesloten in het stadion van Arusha, waar ter afsluiting alle versierde wagens van de bedrijven een ronde reden.
Nursing Day werd ook goed gevierd in het ziekenhuis. De dagen ervoor werden de afdelingen door de verpleegkundigen versierd met lint en doeken. Dit was bijna belangrijker die dagen dan de zorg voor de patiënten die op de afdeling lagen. Op de dag zelf verzamelden alle verpleegkundigen zich en liepen we met kaarsen langs alle afdelingen om daar water uit te delen aan de patiënten. In de avond was er een feest op een school in Arusha. De zaal was versierd met doeken en lichtjes. Erg bijzonder om mee te maken hoe ze Nursing Day hier vieren. Op het begin van de avond waren er veel toespraken, waarna telkens de muziek aanging en je mee werd gesleurd de dansvloer op. Een paar minuten later ging de muziek weer uit, ging iedereen zitten en begon de volgende toespraak. Veel heb ik niet van de toespraken begrepen, omdat het in het Swahili was. De avond eindigde met drankjes en vooral veel gedans.

Ook hebben we in de weekenden veel leuke dingen gedaan. Zo zijn we naar de Hotsprings geweest in Moshi. Dit was echt een supermooie plek om te zwemmen en te relaxen. Het water was helderblauw en als je wilde kon je er gratis een fish spa krijgen, maar mij niet gezien.
Ook hebben we hier in Tanzania koningsdag gevierd. Er was een feest georganiseerd door een Nederlandse school. Er waren koningsspelen, een rommelmarkt en een voetbalwedstrijd waar de Nederlanders het opnamen tegen een Tanzaniaans team. Ook waren er Nederlandse hapjes. Echt niet normaal hoe blij je van kroketten en kaas kunt worden als je dit een paar weken niet gegeten hebt.
Afgelopen weekend zijn we een weekend naar de Simba Farm Lodge geweest. Dit is de boerderij die bekend staat als de boerderij van boer Wim die mee heeft gedaan aan Boer zoekt Vrouw. Helaas zat boer Wim in Nederland en hebben we hem niet gezien, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het programma ook niet gevolgd heb. De boerderij ligt echt op een hele mooie plek dicht bij de Kilimanjaro! De weg ernaartoe was alleen al prachtig. Ik kan hier rustig drie uur in de auto zitten zonder me te vervelen. Er is onderweg zo veel te zien. Deze plek is zeker een aanrader en heerlijk om even tot rust te komen.

Helaas is het regenseizoen hier nog niet helemaal voorbij. De brug die we altijd gebruikten om naar de hoofdweg te lopen is een paar weken geleden ingestort. We konden dus niet naar stage deze dag. Ondertussen is er een loopbrug gemaakt en zijn ze druk bezig om een nieuwe brug te bouwen. Maar in tegenstelling tot in Nederland, duurt dat hier net iets langer.

De komende weken staat de safari op de planning en een weekendje naar Dar es Salaam, de grootste stad van Tanzania. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Liefs en groetjes uit Tanzania,

Myrthe

• 16 Mei 2018 - 19:10

Wilfried:

Mambo Myrthe, veel plezier nog de komende zeven weken.
    Nog een goed verloop van de stage gewenst en geniet van de mooie momenten die je daar nog mee kunt pakken. Voor je het weet is het weer voorbij.
    We houden kontakt. Bedankt voor het mooie verslag.
    Groeten.

• 17 Mei 2018 - 10:33

Tanja :

Weer erg leuk om te lezen Myrthe, wat een mooie belevenis zo'n stage.
    Nog veel succes de komende weken en vooral genieten!
    Liefs Tanja